Måske du er faldet over ordet trademark nogle gange nu, men stadig er i tvivl om hvad det egentlig er og hvorfor at det er relevant for dig som virksomhedsejer at vide noget herom. Det er meget normalt faktisk og mange virksomhedsejere går lige nu rundt er lige så uvidende herom.
Dit trademark er det der kendetegner dig og din virksomhed
Selv om at der er mange virksomhedsejere der endnu ikke ved hvad et trademark er, gør det det ikke mere okay ikke at vide nogen herom. Det er nemlig desværre et meget uberørt emne, som på samme tid vedrører alle virksomheder der har succes.
Trademark forkortes med TM og vi ser denne forkortelse hver dag, uden at vi bider yderligere mærke i det. Nogle har også symbolet hvor ”R” er kapslet inde i en cirkel som beskriver det samme, nemlig at virksomheden har sørget for at sikre sit brand.
Undgå at andre kopierer din succes ved at registrere dit trademark
Når en virksomhed med succes sørger for at sikre sit brand, så sikrer virksomheden derved at der ikke er nogen konkurrenter, der kan komme ind fra sidelinjen og snuppe dine idéer eller andet, som der kendetegner din virksomhed og dens succes. Det er kun ved at varemærkeregistrere dit brand, at du kan komme efter nogle der vil kopiere dit, så det er derfor vigtigt at være på forkant.
Desværre er der ikke mange virksomheder der husker at tage højde for risikoen i at blive kopieret, men selv hvis man holder kortene tæt ind til kroppen, er det nærmest umuligt at undgå at nogle plukker de idéer de finder mest mening i og er det en konkurrent, så kan du komme på spanden for hvorfor skal kunden nu vælge dig frem for din konkurrent, der måske oveni købet har valgt at tilbyde din idé til en billigere pris.
En varemærkeregistrering handler om flere ting
Du bør hurtigst overveje hvad dit trademark er i din virksomhed. Hvad er det der kendetegner din virksomhed og hvorfor vælger folk at bruge dig frem for konkurrenten. Der er mange ting som f.eks. logo og navn, som der ikke må kopieres hvis der er sørget for at få registreret dit trademark på forhånd.
Hvis du ser på et logo fra f.eks. Starbucks, så behøver du egentlig ikke at læse navnet Starbucks nogen steder for at vide at det er Starbucks. Det samme gælder når man møder de blå og gule farver sammen med den bombastiske typografi som IKEA kører med. Her ved alle at der er tale om IKEA og det er noget der kendetegner dem.
Det er altså ikke bare én ting der skal sikres når du skal have registreret dit trademark, men flere ting. Du kan derfor med fordel gøre brug af en dygtig advokat der har den rette erfaring indenfor området med varemærkeregistrering. Så sikrer du at du kommer godt forbi alle afkroge der måtte være.